Nyheter Spillbransjens melkeku kan bli regulert som pengespill, og gjort ulovlig.

Spillbransjens melkeku kan bli regulert som pengespill, og gjort ulovlig.



Bruker du penger på lootboxes i spill? Da kan du snart bedrive ulovlig gambling. En ny rapport fra Lotteritilsynet sier det vil være «prinsipielt uheldig» å unnta ekte kjøp i spill, gjennom såkalte loot-bokser, fra pengespilloven.

Kjøp av fordeler, raskere fremgang eller ekstra belønning er blitt en vanlig del av spillingen. I «Fortnite» kjøper man konkrete ting man ønsker seg, men ofte er det gjennom tilfeldige forundringspakker kalt loot-bokser at ekte penger blir digitale frynsegoder.

Loot-bokser eller «loot boxes» er en slags forundringsesker som blir stadig mer utbredt i dataspill.

Spillere kan kjøpe boksene for å få fordeler, raskere fremgang eller ekstra belønninger i spill.

Noen av verdens største spill benytter seg av loot-bokser, som for eksempel «FIFA», «Overwatch» og «Star Wars Battlefront 2».

Star Wars Battlefront 2 er ett av spillene som har fått mye pepper for bruk av lootbokser

I 2018 omsettes det loot-bokser for over 230 milliarder kroner verden over, ifølge Juniper Research.
Nå kan kjøp av slike lootbokser bli definert som ulovlig gambling. I en ny rapport, bestilt fra Kulturdepartementet, blir det omtalt som «prinsipielt uheldig» å utelate loot-bokser fra pengespillregelverket.

«På det nåværende tidspunkt mener vi det er feil å si at det ikke skal være en del av pengespillregelverket», sier seniorrådgiver Trygve Hermansen i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

Det kan i ytterste konsekvens bety at enkelte former for loot-bokser blir ulovlige.

Industrien rundt loot-bokser er i rask vekst, og det finnes lite og utilstrekkelig kunnskap om utfordringene knyttet til dem.
Loot-bokser er blitt spillindustriens nye milliardbutikk.

Ifølge teknologianalyseselskapet Juniper Research omsetter spillselskapene i år for over 230 milliarder kroner gjennom loot-bokser og andre typer ekte pengebruk i spill.
Eksempelvis lar EA Sports’ FIFA deg kjøpe flere digitale frynsegoder for ekte penger. Deriblant tilfeldige pakker og såkalte FIFA coins.

Bransjen har til nå fått gjøre som de vil. Det har hatt en enorm betydning for regnskapene til de store spillselskapene. Der de tidligere bare har tjent penger på å selge spillet, kan de nå tjene penger lenge etter spillet er sluppet. Økningen av ekte pengebruk i spill er en trend som splitter spillmiljøet i to. Noen loot-bokser har bare en kosmetisk effekt, mens andre gjør at man kan kjøpe seg fordeler. Med andre ord blir det et tilfelle der den rikeste vinner. Det er den mest kontroversielle bruken av loot-bokser.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *